Home staging to metoda przygotowania i prezentowania nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży lub do wynajmu. Mieszkanie prezentuje się w taki sposób, aby jak najszybciej znaleźć nabywcę i to za jak najlepszą cenę. Dlatego home staging ma więcej wspólnego z marketingiem niż z projektowaniem wnętrz.
Pośrednicy przyznają, że nieruchomości profesjonalnie przygotowane do sprzedaży sprzedają się szybciej i osiągają ceny wyższe średnio o 10-15% niż porównywalne oferty, których nie poddano działaniom home stagera.
Brak odpowiedniej wiedzy, jak dobrze i sprawnie sprzedać mieszkanie, sprawia, że sprzedający popełniają błędy. Oto ich 10 grzechów głównych:
- Bałagan i zagracenie przestrzeni.
- Zła kolorystyka – zbyt jaskrawa lub ponura.
- Brak czystości.
- Niewłaściwe rozmieszczenie mebli.
- Brak centralnego punktu skupiającego uwagę.
- Złe, nieefektywne wykorzystanie światła.
- Nieumiejętne wykorzystanie przestrzeni do przechowywania.
- Niewłaściwe użycie lub brak obrazów, plakatów i innych ozdób na ścianach.
- Niewłaściwe użycie dekoracji.
- Brak życia.
Home stager zwróci na nie uwagę i wprowadzi odpowiednie zmiany. Sprzedając mieszkanie trzeba pamiętać, że kupujący na ogół nie mają wyobraźni – nie widzą tego, czego nie widać (na przykład przestrzeni w zagraconym pokoju albo wygodnego ustawienia mebli, gdy te, które są, utrudniają przemieszczanie się). Trzeba też pamiętać, że ludzie kupują marzenie o lepszym stylu życia. Trzeba im pokazać, że w tym mieszkaniu będą to mieć. Do tego właśnie służy home staging.
W krajach skandynawskich i anglosaskich profesjonalne przygotowanie nieruchomości do sprzedaży ma ponad czterdziestoletnią tradycję. Dlatego przeglądając oferty na przykład szwedzkich agencji nieruchomości (na przykład alexanderwhite.se, perjansson.se, alvhemmakleri.se i fantasticfrank.se ) można odnieść wrażenie, że ogląda się zdjęcia z magazynu wnętrzarskiego. Nie dość, że reprezentują tak lubiany przez nas styl skandynawski w najczystszej postaci, to prezentowane wnętrza są wystylizowane ze smakiem i umiarem, a ujęcia świetnie skomponowane. Stoi za tym sztab ludzi – doświadczonych stylistek i profesjonalnych fotografów.
Potrzebę inwestowania w jakość oferty zaczęły rozumieć i nasze rodzime agencje nieruchomości. Home staging staje się usługą standardową, wpisaną w umowę pośrednictwa. Tak jak wykonanie profesjonalnej sesji zdjęciowej. Wciąż jednak sporo osób próbuje sprzedać swoje mieszkanie lub dom samodzielnie, oto zasady home stagingu, które zastosować można we własnym zakresie przygotowując swoje M do sprzedaży:
- Nigdy nie ma drugiej szansy na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia – zadbaj i uporządkowanie przestrzeni przed domem lub wejściem do mieszkania.
- Podświadomie kupujący podejmują decyzję o zakupie nieruchomości w pierwszych 30. sekundach po wejściu do środka – zadbaj o ich pozytywne wrażenia, także o przyjemny zapach.
- Salon to jedno z najważniejszych pomieszczeń – nadaje ton reszcie domu, obrazuje styl życia, jaki tworzymy dla kupujących. Zadbaj o niego szczególnie.
- Pamiętaj o dobrze zdefiniowanej części jadalnianej.
- Łazienka nie powinna nosić śladów zużycia, powinna wyglądać jak nowa – zadbać o jej sterylną czystość.
- Kuchnia często przesądza o sprzedaży mieszkania, musi być atrakcyjna, funkcjonalna i nienagannie czysta.
- Każdy pokój powinien być urządzony. Nawet jeśli z jakiegoś nie korzystasz, na czas sprzedaży przekształć go w dodatkową sypialnię, gabinet lub pokój do uprawiania hobby.