download-banner download-banner
Biznes Ludzie Popkultura

Kryształowy świat Swarovskiego

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Firma Swarovski za rok będzie świętować 125-lecie istnienia. Daniel Swarovski założył ją w 1895 roku. Trzy lata po tym jak opatentował maszynę, która umożliwiła perfekcyjne cięcie kryształu, i 12 lat po tym, jak wpadł na innowacyjny pomysł skonstruowania jej. Wcześniej kryształy cięto i szlifowano ręcznie. Dzięki nowatorskiemu odkryciu przemysł tekstylny i jubilerski przeżył prawdziwą rewolucję.

Kryształy Swarovskiego łudząco przypominają diamenty. Są tak samo piękne, ale znacznie tańsze. Do tego dostępne w ponad 100 000 kolorów, form i rozmiarów. Dlatego pokochali je jubilerzy i projektanci. Yves Saint Laurent, Gianni Versace, Giorgio Armani, Miuccia Prada, Guccio Gucci, Alexander McQueen, Vivienne Westwood, Jimmy Choo – wszyscy oni stosowali kryształy Swarovskiego w swoich wizjonerskich projektach. Ale trzeba przyznać, że do świata mody kryształy wchodziły powoli. W latach 20. i 30. poprzedniego wieku sporadycznie pojawiały się w kreacjach Coco Chanel i Elsy Schiaparelli, połyskiwały na balowych sukniach wielkich dam i kostiumach kabaretowych tancerek. Potem, w latach 50., zagościły u Christiana Diora, który poszukując biżuterii inspirowanej XVIII-wiecznym francuskim, dworskim stylem i przepychem Wersalu, zwrócił się do firmy Swarovski. Tak powstała słynna Aurora Borealis – kryształ mieniący się setkami barw i odcieni.

Jednym z najbardziej sławnych zastosowań kryształów Swarovskiego jest bez wątpienia wyszycie nimi sukni zaprojektowanej dla Marilyn Monroe w roku 1962. Wystąpiła w niej przed prezydentem Johnem F. Kennedym, śpiewając w Madison Square Gardens słynne Happy Birthday, Mr. President. Suknia obszyta 10 tysiącami kryształków została sprzedana niedawno na aukcji Christie’s za 1 500 000 $.

Na dobre do świata mody kryształy wkroczyły za sprawą Alexandra McQueena. I teraz żaden projektant nie wyobraża sobie bez nich swoich kreacji. Wyszyto nimi m.in. słynną białą rękawiczkę Michaela Jacksona oraz setki produktów galanteryjnych używanych przez celebrytów. Kryształy Swarovskiego noszone były przez wiele sław: Marilyn Monroe, Marię Callas, Marlenę Dietrich, Tinę Turner, a na polecenie brytyjskiej królowej Wiktorii, wielkiej fanki kryształów Swarovskiego, wykonano duplikaty wszystkich klejnotów korony brytyjskiej. Monarchini, która wielokrotnie podkreślała, że jako pierwsza poznała się na talencie czeskiego rzemieślnika, zleciła Swarovskiemu wykonanie kopii zapasowych jej rodowych klejnotów. Jubiler wywiązał się z zadania tak precyzyjnie, że nawet specjaliści nie potrafili stwierdzić, kiedy władczyni Anglii pojawiała się w oryginalnej biżuterii, a kiedy wybierała duplikat.

Czytaj też:  1000 głów Jean-Pierre’a

Luksus dostępny

Firma Swarovskiego w bardzo szybkim tempie rozrosła się w duży koncern i stała się światowym liderem w swojej dziedzinie. Zawdzięcza to w dużej mierze innowacyjności i ciągłemu zaskakiwaniu klientów oryginalnymi rozwiązaniami. Dziś Swarovski to luksusowa marka z siedzibą w Austrii, pod której szyldem sprzedaje się produkty ze szlifowanego kryształu, takie jak biżuteria, optyka myśliwska, akcesoria dekoracyjne, figurki zwierząt (cieszące się ogromnym zainteresowaniem kolekcjonerów) a także „oczka”, które mają za zadanie ozdabiać m.in. ubiór, biżuterię, telefony komórkowe i setki innych niezwykłych przedmiotów oraz… części ciała. Maleńkie kryształki Swarovskiego są bowiem wykorzystywane przez makijażystki do makijażu biżuteryjnego – służą do zdobienia paznokci, rzęs czy powiek. Wyroby marki zdobią też wnętrza – znajdują się w moskiewskim Kremlu, paryskim Wersalu i nowojorskiej Metropolitan Opera.

Oprócz kryształowej biżuterii firma szczyci się produkcją… zamków błyskawicznych zdobionych kryształami, kryształowych tatuaży, przedmiotów codziennego użytku oraz różnego rodzajów upominków. Zarówno zwykli zjadacze chleba, jak i badacze industrialnej strony dziejów ludzkości coraz częściej przyznają, że Swarovski już dawno wszedł do absolutnego kanonu i bez wątpienia stał się jedną z najważniejszych korporacji w historii.

Kryształy do zadań specjalnych

Ale to nie wszystko. Swarovski tworzy również większość (około 76%) kryształków montowanych wewnątrz odblasków instalowanych na polskich drogach. Produkty firmy spotkamy na ulicach wszystkich większych polskich miast, takich jak Warszawa, Kraków, Poznań czy Gdańsk. Kryształy Swarovskiego zastosowanie znajdują w latarniach sygnalizacyjnych, znakach o zmiennej treści typu VMS (jakie wiszą np. nad autostradami) oraz w innych produktach grupy urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Czytaj też:  Dassler kontra Dassler, czyli burzliwa historia rywalizacji Adidasa i Pumy

Spośród mniej znanych form działalności firmy Swarovski z pewnością na największą uwagę zasługuje subdywizja Swarovski Optik – producent optycznego sprzętu najwyższej klasy. Jako wytwórca bardzo precyzyjnych urządzeń optycznych spełniających najwyższe wymagania jakościowe i mających przewagę przed innymi w zakresie komfortu obsługi firma Swarovski Optik stała się wiodącym na świecie oferentem urządzeń optycznych przeznaczonych do polowań, obserwacji przyrody i ptaków oraz do wykorzystania w podróży i czasie wolnym.

Kryształowy świat

To nie koniec pomysłów tej kreatywnej marki. W 1995 roku otwarty został fantastyczny, kryształowy świat zaprojektowany przez Andre Hellera. Muzeum, które stało się symbolem Innsbrucku, jest nie tylko atrakcją turystyczną, lecz także przybliża świat kryształów zwykłym ludziom. Wejście do galerii znajduje się po prawej stronie małego wodospadu wypływającego z ust kryształowego olbrzyma. Jej zawartość jest równie zaskakująca jak zewnętrzna forma. Pomieszczono tu wystawę kryształowej biżuterii i bibelotów, ale też największy kryształ świata o rozmiarze 300 000 karatów. Ponadto uwagę zwiedzających przyciągają wielka kulista sala przypominająca piłkę golfową, kryształowa piramida, oszałamiający kalejdoskop i wiele innych atrakcji.

Świat Kryształów Swarovskiego od ponad 20 lat zachwyca miliony odwiedzających. Do Wattens przybywają turyści z najróżniejszych zakątków świata, aby podziwiać kryształy w pełnym bogactwie ich form. Absolutnie oryginalne rozplanowanie Crystal Stage ukazuje oczom zwiedzających ekspozycję najszerszego asortymentu produktów firmy na świecie. Na powierzchni 1 300 m², w niesamowitym otoczeniu, Swarovski prezentuje biżuterię Daniela Swarovskiego, dodatki i linię Home Decor, przedmioty designerskie i precyzyjne narzędzia.

Spektrum możliwości

Cóż tak bardzo fascynuje w kryształach? Jednych ‒ świetne rozszczepienie światła, innych ‒ łatwość obróbki i wielobarwność. Jeszcze innych ‒ spektrum możliwości – od figurek i domowych dodatków po biżuterię i całe kreacje. Wszystkich natomiast ‒ piękno odbijanego w nich światła. Niezwykła jest wszechstronność zastosowań kryształów Swarovskiego. Obecnie znaleźć je można wszędzie. Na ubraniach i butach, niekoniecznie wieczorowych, samochodach, motocyklach, meblach, sprzęcie RTV, aparatach fotograficznych i, coraz modniejszych, firmowych gadżetach. Oto krótki przegląd najbardziej zaskakujących miejsc naznaczonych obecnością najsłynniejszych kryształów w historii:

Czytaj też:  Silver influencerzy, czyli Instagram po 50-tce

* Kryształowa kurtyna zaprezentowana na uroczystości rozdania nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej Oscary 2009.

* Limitowana seria tostera Russell Hobbs z linii Glass przyozdobiona została eleganckimi kryształami Swarovskiego. Łączy niezwykłe wzornictwo z wygodnymi funkcjami praktycznymi. Dzięki temu tosterowi codzienne śniadanie nabiera niecodziennego blasku. Obudowa ze stali szlachetnej i satynowego szkła hartowanego dodatkowo wysadzona jest 200 kryształami Crystallized™ Swarovski Elements.

* Na pięknym meblu nazwanym Diamond Sofa nie każdy ma odwagę usiąść. Jego powłokę stanowi 75 000 kryształków Swarovskiego. Cena również pięciocyfrowa.

* Kultowe klapki Hawaiian, uwielbiane przez całe zastępy hollywoodzkich gwiazd. Od kilku lat również w wersji z kryształkami. Niedrogo, bo tylko 50 dolarów.

* Klasyczny fortepian koncertowy w wersji glamour, czyli przyozdobiony finezyjną kompozycją z kryształków w trzech kolorach. W komplecie z podobnie ozdobionym stołeczkiem za jedyne 135 000 dolarów.

* Coś nie tylko dla wyrafinowanej młodzieży – kryształowy iPad, oczywiście firmy Apple.

U schyłku życia Daniel Swarovski swoje imperium zostawił synom: Wilhelmowi (1888‒1962), Fritzowi (1890‒1961) i Alfredowi (1891‒1960), a w testamencie zastrzegł, że akcje i udziały w firmie oraz ważne stanowiska mogą należeć tylko do członków rodziny. Do dzisiaj spadkobiercy mogą sprzedawać swoje udziały wyłącznie innym członkom rodu i tylko oni obsadzać mogą kluczowe stanowiska w koncernie. Daniel Swarovski naprawdę był wizjonerem… Ileż firm zniszczyło przejście w nowe ręce. Swarovski ma za to przed sobą kolejne dekady świetności. Czym nas jeszcze zaskoczy?

Aleksandra Laudańska
Autor

Tropicielka trendów, entuzjastka futurologii i innowacji technologicznych. Animatorka facebookowej społeczności „Agefree – wolni od metryki”.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!